Op naar het zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jeroen Altena - WaarBenJij.nu Op naar het zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jeroen Altena - WaarBenJij.nu

Op naar het zuidereiland

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

21 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Beste familie, vriendin, vriendinnen en ander tuig,

Steph's verhaal is geëindigd in Ohakune op de camping na ons vlieg avontuur. Ik zal beginnen bij de volgende ochtend. Zoals beschreven was het deze dag de bedoeling om naar Wellington te rijden. Voor de gezelligheid was de planning dit samen met Mendy en Anna te gaan doen, de vriendinnen van Steph. We verbleven beide in een andere plaats en spraken daarom af, via sms, bij een Subway op de route. Dit bericht was helaas niet bij Mendy en Anna binnen gekomen dankzij, de dikwijls falende telefonetische dienst in NZ! Gevolg was even langer wachten maar gelukkig heeft de Subway heerlijke cappuccino met kaneel!

Uiteindelijke de lange tocht aangevangen. Zoals verwacht waren er weinig echte hoogtepunten langs de route. Uiteraard het gebruikelijke natuurschoon maar geen highlights. Behalve de heerlijke lichte, uhum, lunch. Bij aankomst eerst onze camper gedropt bij de de campsite in Lower Hutt, ja ook hier zijn rare plaatsnamen, gebracht, om vervolgens met de auto van Mendy en Anna naar Wellington door te rijden.

Wellington is een mooie stad waar duidelijk meer historie te vinden is dan in Auckland. Op onze wandeling naar het Te Papa museum, liepen we langs het waterfront. Dit leek qua sfeer een beetje op de NDSM werf. Een gezellige mix van barretjes, sjieke cafés en surftenten maakte er een leuke en ongedwongen sfeer.

Het Te Papa museum is zo een dingetje dat je gezien moet hebben. Er wordt veel tentoongesteld over alles dat met NZ te maken heeft. Zo konden onze interesses dan ook worden gerangschikt naar de tijd waarop we op de bepaalde verdieping hebben gelopen. Kunst stond duidelijk onderaan, bij het Maori gedeelte nam de tijd al toe maar de absolute onovertroffen topper was natuurlijk de Natuur en dan met name de fauna die op, in, bij en boven NZ leeft. Maar ja wat wil je ook anders met drie dierenartsen om je heen. Al met al een interessant museum voor de cultuurbarbaren. Op de terugweg nog een drankje gedaan en boodschappen gehaald en de dag afgesloten op onze camping met een BBQ. Dit was tevens het (voorlopige) afscheid van Mendy en Anna, bedankt voor de gezelligheid en tot 1 maart in Queenstown!

De volgende dag, inmiddels gisteren, hebben we een heerlijke rustdag genomen. We hebben, hoe walgelijk burgerlijk, gewassen en gestreken. Voor 35 onderbroeken in mijn maat is nou eenmaal geen plaats in 1 koffer! Wel alvast de auto getankt want de ferrytour wacht op niemand.

Vanmorgen ging dan ook om 05:15 de wekker! En ja dan is het hier ook nog donker!! De bluebridge Ferry zou ons van Wellington op het Noordereiland naar Picton op het zuidereiland brengen. De weersomstandigheden waren prima al hadden we af en toe wat zeemist. We hebben genoten van het uitzicht op de fjorden van Marlborough sounds.

Aangekomen in Picton was het 2 uur rijden naar Kaikoura waar 1 van de hoogtepunten van onze vakantie op het programma stond! Whale watchen!!!!! De rit leidde ons langs een prachtige kustweg waar we al veel zeehonden hebben zien zonnebaden. Uiteindelijk aangekomen in Kaikoura waar we eerst een slaapplaats hebben geregeld en vervolgens wat gegeten hebben om daarna bij de whale watch te eindigen.
Hier volgde een ware safety briefing en een transfer naar het schip. Deze catamaran zou ons op hoge snelheid naar de walvissen toe varen en dat deed hij met verve kunnen we wel zeggen. Het was even zoeken naar de eerste sperm whale en we waren even bang dat deze walvis het wereldrecord adem inhouden onder water wilde verbeteren, maar uiteindelijk was hij daar dan!

Het mega beest lag heerlijk uit te rusten van een vast en zeker lange reis. Op deze manier konden we mooi foto's en filmpjes schieten van dit tafereel. Toen de potvis had gedoken ging de zoektocht door. Met behulp van sonar werden vervolgens dusky dolphins opgespoord! Deze clowns van de zee kwamen in grote getallen en zwommen met de boot mee, een schitterend gezicht! Na deze onefishshow was er wederom een potvis gesignaleerd waar we met hoge snelheid achteraan gingen. Ook hier hetzelfde verhaal als daarnet. Het was inmiddels tijd om naar huis te gaan. De kapitein zette koers naar de haven waar hij nog een zeehondenkolonie wilde laten zien. Dit was uiteraard nog even leuk op de terugweg. Maar toen gebeurde het!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vlakbij onze boot werd ineens een groep ORKA'S gespot. Deze komen hier voor, dat wisten wij, maar ze worden maar zelden echt gezien. Laten wij nu net op het goede moment op de goede plaats zijn! Een grote groep van 8 à 10 orka's hebben wij toen nog mogen aanschouwen en omdat zelfs de crew van het whale watchen zo onder indruk was, betekende dit dat de cruise langer duurde dan gepland!

Inmiddels zijn we weer op onze campsite waar ik dit voor jullie zit te typen. Morgen gaan we, als het goed is, zwemmen met de wilde dolfijnen waar ik net over verteld heb. Weer een spannende dag dus waar Steph jullie in het volgende verslag meer over gaat vertellen!

Bye MATES

• 21 Februari 2014 - 13:06

Hans:

Wauw, wat een gaaf avontuur!! Helemaal geweldig. Kan me indenken dat jullie genieten. Take care en geniet maar verder.
    Lees graag weer het vervolg.
    Dikke kus uit Duitsland

• 21 Februari 2014 - 17:18

Joyce:

Super!! Wat een geweldige ervaring!!
    Zal dit verslag ook weer printen voor de oma's en opa...........
    Veel plezier bij de dolfijnen ook weer een belevenis :)
    Veel liefs xxx

• 21 Februari 2014 - 18:51

Peet:

Wat een belevenis, Peet

• 22 Februari 2014 - 18:18

Ka:

Wat klinkt dat goehoed!! Geniet lekker verder xx